Friday, May 21, 2010

aku dan mariners 1...!!!!!

tarikh : 22 mei 2010
masa : teringat masa lampau

::::pembuka bicara pemanis kata::::
(sila baca seperti karangan budak darjah satu untuk feel yang lebih mendalam)
semua manusia ada kawan...dengan kawan mereka gembira...bergaduh dan juga bersedih...kawan sangat penting kepada semua manusia kerana tiada manusia yang sempurna....oleh itu, Allah ciptakan kawan kepada kita semua....semasa saya melanjutkan pengajian di universiti kebangsaan malaysia, Alllah telah kurniakan saya ramai kawan yang baik hati. oleh itu, kini saya nak menceritakan kisah kawan-kawan saya dalam blog saya....saya berharap kisah ini dapat membuatkan saya dan rakan-rakan saya tersenyum jika mereka ada membacanya....

(ok...feel darjah satu dah abes)....


kali neh aku nak tulis pasal budak marin a.k.a mariners.....huhu...tiga tahun aku kenal diorang...tapi aku xleh nak tulis semua sekali pasal dorg dalam blog neh...sebab nanti blog aku jadi thesis...(pada hakikatnya aku takut kena maki)....walaupun cmtuh,aku akan cuba yang terbaik...aku akan tulis mana yang aku rasa penting...sebab dorg kawan aku...hehehe...untuk senangkan kajian sahabat yang membaca, aku akan bahagikan mengikut bab yang tertentu...jeng....jeng....jeng...(lagu suspen)....:

1) pergi kelas
perkenalan kami semua semestinya bermula dalam kelas...masa neh la kami semua mula tegur-menegur dan mula bertukar no tepon....tujuan dia, senang nak kontek kalau ada papahal...ok..neh antara sms yang popular sebelum stat kelas...

tyme 1st year :-
sms 1-salam kelas bs138k kat mana ek....?aku xtau la...huhuhu...kelas pukul 8 kan?
sms 2-jap ek..aku g usha dulu kat mana...aku pon xtau jugak...nanti papehal aku msg blk....
~10 minit kemudia~
sms 2- ok kelas kat bangunan kimia...ko naik lif, pastu g tgkt 2...cari lorong pertama...bla...bla...bla
sms 1-ok thanks,jumpa kat kelas ek...

tyme 2nd year
(situasi 1)
sms 1- salam ko pergi tak kelas prof jap lagi?
sms 2- aku pergi je kot...tapi lewat sikit la...knapa?
sms 1-owh..yeke..ok la kalau ko g lewat aku g skali dengan ko la...
sms 2-ok..
(situasi 2)
sms 1- weh, ko g kelas x?...alamak aku tertido la tadi....camna ek?...prof masuk kelas x?
sms 2- prof baru je masuk...xpe...ko datang je..prof xmarah...
sms 1-ok2...aku bersiap....jap g aku datang...

3rd year
(situasi kebiasaan 1)
sms 1-woi, bangun...g kelas...ko tuh dah 3 kali dah xdatang kelas...2 kali dah miss kuiz..xreti-reti nak insaf ke?
(situasi kebiasaan 2)
sms 1-weh, aku xleh g klas la ari neh...xlarat...badan sakit-sakit...kepala memulas...kaki pedih-pedih...tangan sengal-sengal...bontot mengembang....tolong sign untuk aku k...aku nak rest...
sms 2-MOTIF???

2)Field work..
sebenarnya field work neh kenangan paling banyak bagi aku...sebab pengalaman dia memang mantap...neh antara pengalaman yang xleh nak lupa...banyak lagi sebenarnya...nanti aku crita lagi len kali...
1st tyme f.work pergi pulau perhentian...pergh...memang seronok xingat la....semua budak bergembira kot....sampai-sampai semua excited nak masuk air...macam xpenah jumpa air pon ada kot...tapi satu bab yang aku xleh lupa ada sorg awek neh (ibam,bukan nama sebenar), dialah stdnt pompuan paling semangat...berlari laju xhingat...macam pak cik hussien nak memerut kot...punya la laju dia lari...tiba-tiba berenti...pastuh cm menjerit sakit...berlakulah monolog dalaman..."aduh...landak laut menusuk kaki caguku...aku merana..aku merintih kesakitan..uh..dan aku terpaksa berpantang turun ke laut selama 2 hari...owh..kaki ku..."

masa neh jugak ada budak (j bukan nama sebenar) lemas (hampir-hampir lemas)...sebabnya nak ambik sampel...aku pun xtau bila dia nak lemas, yang aku tau en.shariman dah selamtkan dah...tapi aku dapat la perhatikan dia lepas tuh...dia duduk termenung kat tepi pantai...sebijik macam filem melayu romantik kos rendah...sambil duduk kat tepi pantai...berlakulah monolog dalaman..."owh..mengapa semua ini terjadi kepada ku...mengapa aku diperlakukan seperti ini...apakah salahku...?"...sambil melihat kearah lautan, sesekali kelihatan jong memlempar butiran pasir ke pantai..."aku tidak inginkan semua ini terjadi....sadisnya untuk diriku.."....jong bangun dan menepuk-nepuk bontotnya yang dipenuhi pasir..."aku harus bangkit...kegagalan ini bukan penghalang cita-citaku....lesen SCUBA, aku akan dapatkannya"...huhu...jong berlari ke laut sambil menjerit sejuat hati...AKU BOLEH.....(yang neh aku tambah)...(jong xleh ambik lesen scuba masa tuh....tapi dia dapat lesen scuba masa 2nd year)...owh ye...cakap pasal lesen scuba...ada lagi sorang yang xdapat lesen scuba...(fir bukan nama sebenar)...alasan nya cepat panik..."regulator masuk air!!!!....regulator bocor!!!!...tolong!!!"....yang dalam mulut ko snorkle...bukan regulator...huhuhu...sampai sekarang dia xd lesen scuba...hehehe

masa neh jugak banyak berlakunya skandal....urm...(update len kali)...

masa 2nd year...f.work kat pulau tinggi...masa neh aku dapat beberapa petua...yang sangat berguna...

petua pertama yang aku dapat ialah masa makan durian dengan dr.ramlan...tengah syok-syok makan, ada la antara stdnt yang cakap pasal panas badan makan durian...tiba-tiba tanya la dr.ramlan, ada x petua nak hilangkan panas badan tyme makan durian....dr.ramlan pon jawab dangan muka selamba dan konfiden..."petua nak hilangkan panas badan sebab makan durian...urmmm..JANGAN makan durian".....owh...aku tergamam...mujarab btol petua tuh...

petua kedua yang aku dapat...urm...kisah dia cmneh...ada sorang budak kecik kena penyakit gatal-gatal...so petang tuh dia sapu la ubat angin balm@bam@bum (aku xtau ejaan mana yang betul) kat badan dia...malam tuh dia dapat naik bot laju taman laut sebab badan dia membengkak...so petua dia ialah....'sapu la minyak angin di bahagian badan yang gatal kalau nak naik bot laju...lakukan hanya ketika di taman laut'...hehehe...
(kisah f.work akan ditambah kemudian)


3)angkat barang f.work
masa 1st year-kami angkat barang f.work...sebab masa tuh 1st year...kena la tolong senior angkat walaupun macam paksa rela skit....

2nd year-kami jugak yang kena angkat barang...sebab masa tuh 1st year balik awal...so,sebab nk tambahkan ketulan kat badan+senaman tangan...kami angkat la dengan suka rela...

3rd year-hehehe...kami suka angkat barang f.work...kami angkat lagi tahun neh (hatrik kot)..sabab masa tuh adik 1st year balik awal...n bas adik 2nd year rosak kat tengah jalan...terima kasih jr...hehehe

4)BBQ-
urm...masa f.work biasanya ada bbq masa last day...masa neh kira hepi-hepi la...hilangkan penat..masa neh jugak bleh bersembang ngn lecterer dengan best(walaupun aku cabut masa dr.rahem datang...hehehe)...setiap tahun ada la perbezaan bbq...urm..

1st year-bbq ada tiap-tiap malam kot...tapi xbayak la...paling banyak masa malam last...sebagai jr yang disayangi, akak senior suruh la kitaorg wat bara api...sebab bdk 1st year xd keja...asyik main-main je...lepas bbq ada nyanyian dari dr.mazlan ngn en.shariman....pergh...suara..memang xleh blah...bukan setakat membelai jiwa, bahkan mengegarkan jantung...nasib baik xguruh kot...

2nd year-bbq masa neh paling heaven bagi aku...sebab adik jr da balik awal...kami yang 2nd year la kena buat bara api....alasan kali neh lebih manis..."ala,budak 3rd year da nak habis korang la yang buat bara api"...kami memang suka wat bara api...walaupun keja lab kami banyak....masa neh ada 2 jugak nyanyian...prof othman menjadi penyanyi utama...tapi 2nd year hantar wakil...kakcik dan ibam...hehehe...sekian...


3rd year-bbq neh simple je...just sotng ngn ikan...sampai je, aku tgk kat tempat bakar ikan xd pon orang...so, sekali lagi kami kena buat bara...(bara yang lama da nak padam)....kami suka buat bara masa bbq...sekian...terima kasih...malangnya, xd nyanyian untuk kami di saat ini...owh syahdunya dunia...
(p/s...masa bbq kat umah dr.mazlan...kami jugak y buat bbq...kami buat dengan hati yang terbuka)



5)aku dan kehitaman
situasi ini berlaku semasa bersembang dengan kawan aku yang bukan budak marin
aku : aku kalau pergi f.work mesti hitam
kawan : ala, besa la pergi laut..memang la kulit terbakar
aku : tapi aku pergi seminggu...memang hitam gila la...
kawan : ko bleh hitam ke?...aku tgk ok je...
aku : aku hitam la dol pas balik pulau...sekarang mmg la tak
kawan : sejauh mana kehitaman mu?
aku : ko xkan dapat bayangkan...
kawan : xpercaya la...
aku : kalau xpercaya tgk gambar bawah neh...hitam kan?
kawan : (buat-buat xpercaya)



cerita pasal hitam neh teringat plak masa dapat berita bas budak 2nd year rosak (masa 3rd year)...ada 2 orang yang xpuas hati gila (erti kata mudah maki hamun)...sorang kakchik (bukan nama sebenar) sebab kena angkat beg...ok,semua paham...sape yang xpanas kalau kena angkat beg 3 tahun turut-turut....sorang lagi teha besar (bukan nama sebenar) sebab...errrr....xtau...tapi dia ada cakap cmneh la..urm..urmm...(nak tukar suara,wat nada teha besar)..."dia tuh babi...babi hitam...aku xpercaya dia cakap kat mak aku...dia babi...dasar babi hitam...sekolah agama tapi perangai cam babi.."....amar (bukan nama sebenar) da pelik...aku bermonolog sendirian..."aku ke babi tuh"...

aku bukan nak cerita pasal haiwan yang terdiri dalam najis berat tuh...tapi aku nak cakap pasal ke'hitam'an (gelap lebih sopan aku rasa)...seolah-olah budak marin neh asyik ditimpa malang dengan kegelapan je...
kisah 1 - aku eksiden motor sebab nak mengelak dua orang awek gelap yang berpakaian gelap di malam yang gelap...
kisah 2 - teha b eksiden kereta yang dipandu oleh si dia yang...errr...eeeeeerrrrrrrr...xberapa nak cerah barangkali....ok...
kisah 3 - kakcik jatuh motor masuk dalam longkang...bila aku tanya cmna bleh jatuh...dia jawab 'aku pon xtau cmna bleh jatuh...tiba-tiba dalam longkang'....errrr...aku wat kesimpulan kakcik ternampak makhluk gelap semasa eksiden...
kisah 4 - dalam suasana hujan yang rengai-rengai...zur (bukan nama sebenar) terjatuh motor (yang berwarna gelap) akibat hampir dilanggar bmw@merc yang juga berwarna gelap...(yeke gelap...aku tibai je)
kisah 5 - lopan (bukan nama sebenar) jatuh motor kerana mengelak pekerja asing (warga bangladesh barangkali-juga berkulit gelap) sebelum peperiksaan...
kisah 6 - aku dengan ijan jatuh motor berhampiran dengan pusat kesihatan...takde yang gelap masa tuh...aku jatuh sebab ijan BERAT...sekian...


:::trivia:::
idea mencurah-curah...tapi da ngantuk...

No comments:

Post a Comment