Monday, May 3, 2010

MLM

:::pembuka bicara pemanis rasa:::

...perbualan pertama...
lelaki pertama : kawan saya banyak terlibat dengan perniagaan sistem piramid neh...dia ajk saya join jd underline dia...dia ckp, dengan perniagaan sistem piramid neh, senang dapat duit...senang kaya...banyak harta...pendapat korang cmna ek dengan perniagaan cmneh...

lelaki kedua : piramid tuh milik firaun yang hidup zaman nabi Musa

lelaki ketiga : qarun juga mempunyai harta yang banyak..dia juga hidup di zaman nabi musa

lelaki kedua : dua-dua masuk neraka..sebab xberiman pada Allah dan nabi Musa

lelaki pertama : ??????


:::situasi satu:::
lokasi : bilik A2-T2-02, kolej matrikulasi pahang (KMPh)
masa : malam buta...tapi aku xbuta

kok...kok...kok....bunyi orang ketuk pintu...(aku dah pk,neh kalau bukan sebab org bilik depan mintak megi, mst orang nak jual nasik lemak)..sebab meja aku paling dekat dengan pintu, aku bukak la pintu...tiba2..dup..dup...dup...(cemas skit)...ada empat jejaka di depan muka pintu...muka tak familiar langsung....memegang fail (aku dah lupa warna ap)...aku pk, aku xbawak pompuan pon masuk bilk...tiba2 salah sorang bercakap dengan sopan..."ko bz ke skrg...bleh x aku nk sembang2 kejap"...aku da tgk rumate aku yang lain..semua wat muka sardin...aku pon ckp.."masuk la kalau muka xmalu"....

dorang duk kat katil aku...(muka xtau malu)...empat orang neh keliling aku...dorang ajak gak rumet aku yang lain nk dgr sekali...ok...skrg atas katil aku ada lapan orang jejaka...tapi tuh xbermakna kami melakukan perkara di luar kawalan...so berlaku perbualan...

orang asing : korang nak kaya x?
aku jawab : ok gak kaya...sebab kaya (roti) dlm bilik neh baru je abes...korg nak jual kaya ke?...(aku wat lawak tin sardin...xd yang gelak)
orang asing : bukan kaya tuh...kaya raya...banyak duit...
aku tanya : duit banyak nak wat ap?..(aku cuba jadi lelaki zuhud)
dorang ckp : ok...xp...korg dgr dulu...nnt last2 korg bgtau nk join ke xnak...bleh x?...dalam 15 minit...
aku : ok la...xd keja pon nak wat...

dorang pon bukak fail 'kaya'...bukak crita...bukak baju..(eh..ap neh..hehe,tipu je)...so dorg pon crita la nak cmna nak jadi kaya...bla...bla...bla...piramid...bla...bla...untung bersih rm180k....bla...bla...cari org bawah...bla...bla...

aku tgk jam...xsampai 10 minit dorg crita,ketiga-tiga rumet aku trus blah...sorg trus tdo...sorg dgr muzik....sorg wat air milo 3 in 1...dalam hati aku...cait, boleh korg blah gtu je...aku nak gak blah...tapi xsopan la aku bia dia ckp ngn kerusi aku kan....so terpaksa la aku dgr sorg2 walaupon aku xrela...nk halau karang cm kurang siti hajar je...huhu...

aku dgr lagi....dorg sambung lagi ckp...jual susu...produk neh bleh pki sendri....bla...bla...bla...xrugi beli...bla...bla....aku tgk jam..dah 30minit...nak halau ke x neh..aku nak kencing neh...nanti kena batu karang lak...pastuh aku mengelamun..pikiran aku baik punya mengelamun ke zaman kanak2...tgh elok aku mengelamun tiba2 dorg tanya...berminat x?....

aku tanya balik : minat apa?
dia jawab : join pelan perniagaan kitaorg..
aku tanya : jual apa?
dia jawab : jual susu...macam2 jenis susu...
aku tanya : sape yang nk minum susu?
dia jawab : jadilah anak mithali, bagi kat mak...
aku jawab : mak aku minum capucino je...susu kurang skit...
dia try jawab lagi : bagi la kat awek...
aku jawab : awek aku minum air kosong je...
dia dah bengang...dia ty lagi : nak join ke x neh?
aku tanya : harga susu brapa?
dia jawab : rm450...
aku jawab : mahalnya...xnak la...korg jela minum susu tuh...aku xnk susu korg...susu korg masam...

dorang pon blah...rumet aku yang tiga orang tuh gelak2 (yang tdo pon gelak gak)..sambil ckp "org serius ko wat lawak...elok la"...aku jawab...orang nak niaga xleh marah2...nnt pintu rezeki tertutup...


perbualan kedua
lokasi : KMPh...(lupa dah bilik sape)
masa : petang..(xd la petang sangat pukul 3)

membe aku : ko tau x, umat islam sekarang tengah lemah...setiap hari ada je berita umat islam kena bunuh...kena sembelih..anak2 islam dijadikan hamba...wanita2 islam diperkosa...
aku : (angguk tanda setuju)..
membe aku : islam kena bangun...kita kena bangun dari segi politik...tentera..ekonomi...bla..bla...bla..
aku : (angguk lagi)
membe aku : untuk majukan ekonomi islam......bla...bla... (sambil wat keluar fail)...
aku : aku agak dah...cmnana bleh kena lagi..(aku ckp dalam hati)
membe aku : MLM aku neh orang islam punya...nak bantu ekonomi orang islam...ada ulama' yang jaga...MLM lain tuh orang kafir punya....orang kafir yang kaya...orang kafir bunuh islam...bla...bla..bla...
aku : (angguk lagi)
membe aku : bla...bla...bla...bla...bla...bla........ko nak join x?
aku : jual produk ap ek...?
membe aku : banyak...sabun, ubat gigi, syampu, semua peralatan seharian ada...nak bantu umat islam....
aku : pelocok ngn tiub basikal ada x?
membe aku : gelak manja...mesti la takde...
aku : owh ingt semua ada tadi...
membe aku : nak join x?
aku : xkot..xberminat la
membe aku : benda neh penting...nak tingkatkan ekonomi islam...nak bantu islam seluruh dunia...sampai bila nak tengok orang kafir kaya....bila kaya, banyak benda bleh wat...bleh pegang dunia...bla...bla..bla..pemerintahan khalifah...mar ma'ruf...nahi mungkar....bla...bla....
aku : xpla...xberminat...nnt la tgu sampai seru...
membe aku : ko neh memang TAK cintakan islam...
aku : islam lemah bukan sebab xd duit...bukan sebab xde kuasa politik, bukan sebab lemah dalam bidang ketenteraan...tapi islam lemah sebab xd iman dalam hati umat islam...yakin kepada ZAT ALLAH dah hilang...tuh satu...kedua..jangan gunakan islam untuk kepentingan n keuntungan peribadi ko...tiga...aku xjoin MLM ko bukan bermakna aku xcintakan islam...kalau macam tuh, ramai lagi umat islam kat luar tuh yang xcintakan islam...k la..aku xnak berdebat ngn ko...aku blah dulu...


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
MLM = Multi Level Marketing = Meniaga Larut Malam...(hehehE)...owh..aku suka dengar ayat neh...sebab ramai kawan aku yang join benda neh...

MLM neh bagi aku menawarkan satu perniagaan yang senang untuk jadi kaya...bila orang jumpa kita pon dia cakap senang je..."kau cari bawah ko 10orang...ko dapat rm1ribu"...(contoh lah)...masalahnya kat sini...ko nak cari cmna 10 orang...kalau jumpa manusia macam aku...kan ke haru....tapi aku suka ngn orang yang buat duit pakai MLM neh...anak mithali belaka..."bila kita kaya boleh la kita tolong mak ngn ayah kita kat kampung...gembirakan mereka"...punyala semangat nk gembirakan mereka (nak mak bapak jadi kaya)...sampai kita nk balik jenguk dorg pon xd masa...ada tuh nk doakan kebahagian pada mak kita pon xsempat...(mak kena tgu saya kaya, nnt saya doakan)...mak tanya.."mat, lama xbalik kampung,xnak jenguk mak ke?"...mat pon jwb..."mat belum kaya mak, nanti dah kaya, mat balik ek.."...kan ke haru kalau jadi camneh...

MLM neh jugak merapatkan silaturahim...mana taknya...masa kat matrik...semua bilik dorang ketuk...tanya nama...tanya asal mana...dah ada awek belum...awek comel ke tak?"...kan dah kenal orang satu matrik...hehehe....korang mmg tabah la...aku kagum...

papepun xkisah la nak masuk MLM ke x....yang penting janganlah kecewa bila xd orang nak join bawah kita...n janganlah nak lebih kecewa bila xjadi kaya...InsyaALLAH ALLAH itu adil...hehehe...sape yang join...semoga jadi kaya nnt...kalau dah kaya jgn lupa belanja aku kat maple...sape yang join tapi belum kaya-kaya jugak...(piramid rosak ke bang?...huhu)...korg kena usaha lbh skit...sape yang xjoin??...hehehe...(aku lah...tapi aku cintakan islam)...mari kita doakan kejayaan mereka...huhuhu...


:::TRIVIA:::
maaf merapu...just nak crita pengalaman...sape nak tau lanjut pasal MLM ty la kat ust.zaharudin..(zaharudin.net kalau xsilap)...tulisan dia sangat bagus...xmenyakiti mana2 pihak...tulisan yang penuh dengan hikmah...sekian

salam

2 comments:

  1. ko KMPh ker dude?

    ta penah nampakk ponnnn...
    ahakss!~

    ReplyDelete
  2. mesti la...hahah...kmph tuh besa....rmi lg y ko xnmpk...hehehe

    ReplyDelete