Saturday, May 8, 2010

aktiviti sebelum tidur

:::pembuka bicara:::

tidur merupakan satu amalan yang paling ikhlas untuk dilakukan....sebabnya xd orang yang nak menunjuk dengan keadaan tdo dia....ikhlas neh buat sesuatu amalan dan meninggalkan sesuatu amalan semata-mata kerana ALLAH (wallah'u allam)...kalau amalan lain mungkin ada yang nk menunjuk...mcm solat...sedekah dan sebagainya....ada orang dia sedekah satu ribu kat umah anak yatim..pastuh wat replika cek sebesar alam..."Rm Satu Ribu Sahaja"...kat atas tuh tulis plak "DERMA IKHLAS DARI SEORANG DERMAWAN YANG BAIK HATI"...ikhlas btol...(ikhlas neh Allah je yang tau)...so kita xd hak nek ckp dia ikhlas ke tak...

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

masuk ke bab utama...'aktiviti manusia sebelum tdo'...kenapa aku tulis benda neh...sebab aku salah sorang yang susah tido malam...(xd la susah mana pon, aku gedik nk tdo lambat)....hehehe...tapi kdg2 memang aku kena sindrom neh...sampai satu kes, aku xleh tdo n then dtg lewat untuk exam...kan naya...tak pasal-pasal kena tulis crita 'tuh' dalam blog....

ada orang memang sengaja xnak tdo awl malam....(sebab perasan diri tuh bizi gila)...sebagai pelajar, korang mesti penah dengar ayat neh kan "aku xleh nak std siang2....xd feel, so aku std mlm"..hehe...xpun ayt cmneh.."malam-malam cmneh la idea ku dtg untuk wat thesis barulah thesis siap ngn tersusun"...huhu...pastuh anta thesis pon lambat gak...(jgn marah)...

ada jugak yang xnak tdo awal sebab tgk bola...(neh biasanya lelaki)...kena plak bila pasukan kesayangan dia yang main...huhu...kononnya xleh nk tdo kalau tak tgk pasukan kesayangan dia main...biarpun esement tinggi menggunung...xp...esement boleh copy...tapi bola xleh...kena tgk jugak...feel lain...(teringat lak grup dlm facebook, "teacher call copy, but we call it as group work")...lepas tuh,takdir menentukan team kesayangan dia kalah, trus xleh tdo sampai zohor.....kan da kena...

ada jugak yang xnak tdo sebab nk bersosial...bersosial ok....jgn ber soooo-sial dah...hehe...ada orang tak tdo sebab men msg ngn awek dia...yela, karang xmsg..awek merajuk...susah lak nk cari eskrim koneto nak pujuk ptg esk...nak g taman bunga lagi...nak jalan2 lagi...dah hujg sem..duit dah xd...ada jugak yang awek xsanggup nk lepaskan 'abang'nya begitu sahaja..."rindu sangat katanya....kalau si 'abang' tak msg...'ayang' jadi gila nnt"...payah jugak kes neh...

ada yang nak tdo...tapi keadaan sekiling menyebabkan dia xleh tdo....biasanya kalau yang ada rumet la...yela rumet suka std lewat malam...sambil setadi tuh pasang lagu kuat2 sampai xingt orang sebelah...urm..hormatilah jiran tetangga...dah tau suka std mlm2 beli la lampu meja@lampu setadi....dah tau suka dgr muzik masa std, beli la earphone....kan aman kalau mcm neh.....xd la sampai rumet trasa hati...sape2 yang suka msg ngn awek mlm2 buta, bleh la silentkan hp..xpon slowkan bunyi...xperlu la nak wat loud speaker...neh tak,bunyi henpon dialah paling kuat...satu blok dengar kot...(tau la ko sorg pakai hp)...bila bergayut,slow kanlah suara...neh x..dialah paling manja...dialah paling romantik....yela,nak gayut siang2 xleh nk manja la....nnt jatuh la keegoan sebagai jejaka macho...

sekarang kita pergi ke tajuk utama....(brapa kali tajuk utama da)...aktiviti yang boleh dibuat untuk cepatkan proses tido...(dari pengalaman aku la)....antra benda yang aku slalu wat bila xleh tdo..(aktiviti psikologi je).:

1)aku akan membuat satu lingkaran depan mata aku..(cm imaginasi)...pastuh aku akan bayangkan benda neh berpusing...bila aku tgk benda neh,biasanya aku jd pening-pening lalat...mamai...dunia berpusing...aku tertido...urm kadang2 berjaya...kadang2 tak berjaya...huhuhu...kadang aku lagi xleh tdo...sebab pening sangat kot...

2) aku akan 'mencipta kandang kambing'...kaedah dia senang je...letak satu kandang kambing yang penuh ngn kambing kat mata kanan....n satu kandang kambing yang kosong kat mata kiri (bayangkan je)...antara kedua-dua mata, korang wat la satu pagar untuk kambing melintas...pastuh ko suh kambing2 korang melompat...kira la satu-satu kambing sampai korg tertido...mungkin akan berjaya...mungkin x...

dua aktiviti neh antara yang aku selalu wat kalau susah nk tdo...kadang2 jadi...kadang2 x...hehehe...sape ada method lain?...boleh bagitau...

::::trivia::::
1)dua hari lepas aku wat gak cara kambing neh...tiba2 dtg gajah kat kandang aku yang tengah penuh tuh...gajah tuh ranapkan kandang kambing aku...hbis semua kambing aku lari...so sekarang aku xleh nk wat dah cara neh...sebab kambing aku semua dah lari...(kalau ada kambing aku yang masuk dalam mimpi korang,bagitau la ek..aku nk tangkap balik)...tp ok la gajah yang dtg...kalau babi yang datang...xke siksa aku nak samak kambing aku sekor-sekor...(huhuhu)

2)sebenarnya xleh tdo sebab fikiran serabut...sebab tuh penting tenangkan fikiran sebelum tdo...macam ambk wuduk ke apa ke...(aku tulis, tapi aku pon x buat)

3)aku cuba pendekkan tulisan aku sebaik mungkin...sebab ada yang komen aku tulis panjang sangat...

4)kaler backgroud pon dah tukar...takut orang yang membaca sakit mata....yela, membe semua rabun (termasuk aku)...so kena la hormati pembaca...

No comments:

Post a Comment