Saturday, April 17, 2010

aku dan exam...!

tarikh : 17 April 2010
masa : 11:30 p.m.

::exam dah dekat::
20,21,23 dan 28 april neh tarikh exam aku yang terakhir di UKM...insyaallah la...
(kalau xrepeat paper)...haha...lepas neh mungkin dah xd exam lagi kot kat UKM tercinta neh...
ambk exam kat tempat lain plak...papehal pon semester neh aku rasa semester paling serabut dalam hidup aku...tesis xsiap lagi...dgn esemen(yang baru setel je..)..dan juga masalah persekitaran (tak nak ungkit dah...hukhuk)...

so..aku harap aku buleh wat yang terbaik untuk exam kali neh...
(walaupun aku stil suka main2)...CUAK,RISAU,TAKUT???...
semua tuh masih ada,walaupun dah dekat 10 kali aku ambik exam sistem semester...
dari m3x sampailah ke master neh...huhuhu...


:::exam setiap masa:::
sebenarnya bagi setiap insan (mode insaf dan muhasabah diri), kita akan sering kali menjadi manusia yang akan menempuh ujian...ujian kat dunia...alam kubur...dan padang masyar dan sebagainya...
ujian yang kita tgh ambk tanpa disedari neh sebenarnya ujian yang lebih penting...yelakan orang cakap, hidup kat dunia neh persinggahan...untuk mencari bekalan di hari mendatang...tapi bagi manusia yang lupa dia tengah ambik ujian (macam aku)...so dia hidup la kat dunia neh macam dia nak hidup 1000 tahun lagi...semua benda main redah je...dah xpk panjang-panjang...

setiap ujian yang kita tempuhi sekarang neh akan ditanya balik masa kat kubur ngn padang masyar...bezanya dengan ujian kat dunia neh....'ujian' kat sana xleh nak repeat...xmacam kat dunia neh...kalau fail exam, buleh la nak repeat...(sebab tuh ada orang umo 60 thn pon ambk SPM lg...gigih btol)...(ada yang repeat paper kat U smpi 2x,geologi asas)...hehehe...(aku pon kandas ujian memandu lesen D,bleh repeat lagi sekali...nasib baik lulus)...TAPI,kalau kita fail kat akhirat nanti kita dah xd masa dan xboleh nak repeat 'paper'...umpama sukarnya seorang bayi untuk kembali ke rahim ibunya...macam tuhlah mustahil untuk manusia di akhirat utk kembali ke dunia....
kesimpulannya..."sebab tuh ada yang cakap dunia neh tempat ujian"....

ada sekali dgr satu ceramah kat stesen radio (dakwah melenium)..... (aku bukan nk sgt dgr,tapi tyme tuh xdpt stesen len,so layan je laaaaaa....) dlm tuh penceramah ada cakap, kejayaan dalam segi akademik neh hanya menyumbang 15% kepada penyumbang kejayaan kehidupan individu...(WALLAHUALLAM)...dia menyambung lagi....sahsiah adalah penyumbang terbesar kepada kejayaan kehidupan individu....owh...baru aku tau...akhlak neh penting sebenarnya...oleh itu, aku nak la nasihatkan diri aku yang xd akhlak dan kurang sahsiah neh untuk betulkan diri...hehehe...(apa beza sahsiah dan akhlak???)

so pentinglah bagi kita semua nak betulkan akhlak neh...akhlak ngn ibu bapa...akhlak ngn kawan...akhlak ngn guru...dan semuanya....semoga ALLAH bagi kita kekuatan untuk berakhlak...
hehehe...amin...


:::TRIVIA:::
aku tulis blog neh dalam keadaan aku belum habis baca marinkultur lagi....walaupun exam dah dekat....xnak repeat....huhu




1 comment: